SIAR RAYA

Tuesday, March 8, 2011

LIFE ITU KEHIDUPAN , PERCAYALAH ...



Assalamualaikum

entry ni dibuat sebab comment di shoubox aku yang datang dari cik nur aisyah . ok sebagai mukadimah , aku nak highlight tentang FREEDOM OF SPEECH . aku nak semua orang tahu , apa itu life ? life is kehidupan . our life means kehidupan kita . our blog means blog kita . my blog means blog aku lah ya . berbalik kepada comment cik aisyah tadi , dia kata aku sangat berkeyakinan .

aku nak cerita sikit , walaupun mesti ramai yang tahu , aku tetap nak cerita jugak . kita selalu dengar kalau kita takut ketinggian , kita kenalah berada di tempat yang tinggi untuk lawan rasa takut itu . kalau kita takut gelap , kita pun kena lah bergelap . kalau aku takut cacing , aku kenalah lariii !!! ahaha !!! tak , maksud aku macam ni , kita kena hadapi dan harungi segala ketidakboleh hadapi kita .

aku memang tak tahu secara medik apa nama therapy ni . tapi aku memang dah lalui therapy ni . aku ni dibesarkan dalam keluarga yang kecil dan aku susah nak berdikari . dulu aku takut gelap , aku takut bila seorang diri , aku takut ketinggian dan macam macam lagi . kedengarannya sungguh "alah biasa je kot" . tapi percayalah , memang perasaan takut tu sangat tak seronok untuk dilalui .

tapi satu hari tu , aku beranikan diri join kem jati diri . masa tu aku nekad nak buang segala rasa takut yang aku ada . kat sana aku belajar macam macam . aku masuk hutan tepat jam 12 malam seorang diri . aku rasa dah hampir nak menyerah masa tu , tapi fasilitator tu cabar aku . dan akhirnya aku berjaya harungi . ya , memang berjaya . so , apa kaitan dengan tajuk entry , dan comment ci aisyah tadi ?

keyakinan . ya keyakinan diri yang dia nampak pada aku . itu secara tersurat je . aku faham maksud tersirat dia . aku ni badan besar , muka tak cun , blog biasa je pun , tapi aku masih berani expose diri aku kat khalayak ramai . aku join contest dan macam macam lah . kenapa aku ada keyakinan nak buat semua tu ? sebab pada dasarnya aku TAKUT nak buat semua tu .

aku bukan nak berdabik dada dan letak diri aku di tempat yang selesa atau bagus . aku pun pernah je kena dengan cik anon dan orang dengki . tapi aku tak akan ke mana kalau aku takut . aku tegarkan diri untuk berdepan dengan semua tu walaupun kadang kadang aku rasa macam tak patut hidup . cik aisyah ni sangat amat lah cantik manis orangnya , tapi dia kata bagusnya kalau dia macam aku .

walhal , aku ni tak ada apa apa pun . aku nak pinjam lah sikit kata kata kak Hanis Zalikha pasal entry dia ini . dia ada cakap pasal cantik dan ugly and so on . my favourite part was 
  
You are not ugly,
you are just not your own taste.

so , keyakinan do applies too on that . face it . bear with it . just be . have faith in yourself . our life belongs to us not others . percayalah pada diri kita tak kira kita bagus atau tak . kalau kita tak yakin dengan diri sendiri , macam mana orang lain nak percayakan kita ? ok , ini sekadar entry bebas . terima kasih sudi baca . muc love !!!

4 comments:

  1. bagus2.awak mmg berani..sy ckp mcm tu pn sbb sy pn badan besar..tembam..;(
    tu yg sy ckp sy suka tgk awak..pndai bfesyen..nmpak berkeyakinan tinggi..tu sy puji..bkn sy mengatakan yg x elok..;)..tahniah..awak berani..sy nk mcm awak..

    ReplyDelete
  2. keyakinan mat penting untuk melakar kejayaan..... selalu yakin dan bijak.....teruskan !

    ReplyDelete
  3. @Nur Aisyah . terima kasih sebab suka saya . walaupun saya tak ada apa apa yang lebih dari awak pun sebenarnya . tapi saya doakan semoga awak dikurniakan keberanian dan keyakinan dalam diri untuk jadi macam saya . Amin ...

    ReplyDelete
  4. @ayushida . kak , maceh lagi . doakan mai eh . insyaAllah dengan doa rakan rakan blogger semua , mai akan teru mara ke depan . redah je . hehehe ^^

    ReplyDelete