SIAR RAYA

Friday, January 21, 2011

LUAHAN HATI


 Assalamualaikum

entry kali ni aku nak bermellodrama . meluahkan segala kekusutan di jiwa . aku nak tulis kata kata yang lahir daripada hati aku . selama aku hidup ada satu benda yang paling aku regret . memang kalau aku fikir mesti aku akan menyesal tak berpenghujung . AKU MENYESAL SEBAB AKU GEMUK . ya , kata lah apa pun . aku memang menyesal . aku rasa nak hangin satu badan kalau ingat kenapa aku makan banyak bila masuk sekolah rendah dulu . aku start menggemuk sejak sekolah rendah .

aku pernah salahkan mama dan ayah sebab tak control aku masa dulu . aku anak tunggal . segala apa yang aku nak makan memang gerenti dapat . hidup senang lenang tak fikir masalah . budak kecik mana pernah nak berfikir dengan bernas . haa kan bodoh namanya tuh ? bila aku dah start gemuk semua orang dok kutuk aku . lagi best bila ayah pon join the club mengutuk aku . agak agak korang apa eh rasa bila bapak sendiri kutuk korang ? percayalah , masa tu AKU BENCI BAPAK AKU .

benci sebenci bencinya lah . aku tak kira lah dosa ke , anak derhaka ke , apa ke , yang aku tahu aku benci dia . aku rasa aku ok lagi bila orang lain kutuk aku . dari sekolah , aku suka tulis diary . dalam diary aku macam macam aku luah . setiap kali tulis diary , aku akan menangis macam orang mati laki . aku tak tunjuk depan orang yang aku sedih . tapi memang makan dalam lah . sampai satu tahap aku dah jadi orang yang tak ada hati dan perasaan .

aku dah tak ada air mata nak dialirkan lagi . aku dah tak ada perasaan benci dan marah lagi . aku macam kalis perasaan . hidup dan jiwa aku kosong . aku lupa langsung apa itu gembira , sedih , marah dan sakit . memang macam alien . masa berlalu , hidup aku masih di tokok yang lama . sampai aku form 5 aku pergi kem . kat situ aku mula berhijrah . aku macam kena tampar . aku macam orang mati hidup semula . percaya ke tak , perasaan benci aku pada ayah hilang serta merta .

sejak detik itu , aku bukan diri aku . Allah dah beri aku 'nyawa' . aku seperti diberi taufiq dan hidayah . more or less aku berubah jugak . aku boleh dikatakan Islam bukan takat kat IC je . aku berusaha dan masih berusaha sampai sekarang . sedikit demi sedikit aku lupa yang aku gemuk . walaupun ayah kutuk aku , aku tak kisah . aku cuba bangun dan berdiri atas kaki aku sendiri . aku boleh dikatakan berjaya dalam hidup aku . aku tak sepandai mana , tapi aku boleh dikatakan berjaya.

misi hidup aku hanya nak buat ayah bangga sebab ada anak macam aku . walaupun aku gemuk , tak cantik dan entah apa lagi , tapi aku boleh jadi orang yang 'berguna' . aku ada masa depan . aku memang tak nampak apa yang akan jadi kat masa depan , tapi aku boleh ubah masa depan aku . aku dah sangat amat letih nak buka mata orang sekeliling tentang persepsi terhadap orang gemuk . orang gemuk tak perlu simpati dan dalam masa yang sama orang gemuk tak perlu dicaci .

orang gemuk juga makhluk teragung ciptaan Allah . ada perasaan , ada hati , ada kelebihan , ada kekurangan sama dengan orang lain . orang mudah meluahkan kata kata DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER . tapi kata kata itu hanya sekadar kata kata sahaja . kenapa perlu nilai seseorang dari segi luaran ? ah , itu pun ayat manis orang sekarang . tapi mulut masih mengata , menghina , mencaci , melabel dan macam macam lagi . mana letaknya nilai kemanusiaan dalam diri ?

aku bukan nak salahkan korang kat luar sana . aku cuma tak faham dengan persepsi dan pandangan korang . mengagungkan kecantikan yang tanpa korang sedar itu juga nikmat Allah beri sekejap . sangat sekejap . tak ada yang kekal di dunia ini . aku bukan tak berusaha untuk kurus , demi Allah , macam macam aku cuba usaha . tetapi mungkin Allah takdirkan aku tetap macam ni . aku tak salahkan takdir , aku bukan berputus asa , malah aku masih terus berusaha dan akan terus berusaha .


di sini aku cuma nak buka mata hati korang . sekali lagi aku tegaskan , tiada simpati diperlukan . cukup dengan penerimaan dan layanan baik korang terhadap aku . aku tak suka membina tugu kebencian . jika dalam hati ada perasaan dengki , hapuslah . halau jauh jauh perasaan syaitan yang bertiup dalam hati kita semua . kasih . sayang . cinta . itu yang seharusnya ada . ya , aku terima kata kata caci maki korang . kata kata tu semua tak ada yang salah . tapi tanpa kata kata itu akan sangat amat lebih baik .



6 comments:

  1. hek eleh sukati je orang tu nak kutuk2 kan..
    chubby pon ok perr
    bkan mntak duit dari dia bli mknan pon kan..!

    ReplyDelete
  2. intan . tu lah . kte tak kacau dia pun . ada je benda nak jatuh kan orang . tak baik kan macam tuh ...

    ReplyDelete
  3. gudjob!
    jgn sesekali down dengan mulot longkang mcm tu oke?

    gunakan ape je kelebihan yg kita ada :D

    ReplyDelete
  4. Sama situasi..terpaksa pendam.bila orng selalu mengutuk lama2 kita keyakinan diri pun hilang..pada dyeorng orng gemuk nie hina tpi sbliknya kita juga ada perasaan..dri kecil smpai dh bsar, asyik kena tahan kutukan orng..kdng2 kesabaran menipis juga dan terlintas niat yg memang dilarang olh agama sndri..salah satunya nk bunuh diri..apa guna ada dkt dunia nie bila asyik kena kutuk..pergi mana smua orng meluat..family sendiri pun tumpang sekaki..stiap kali hri raya mesti x seronok..sbb tahu pengakhirannya kena kutuk..😔

    ReplyDelete
  5. Sama situasi..terpaksa pendam.bila orng selalu mengutuk lama2 kita keyakinan diri pun hilang..pada dyeorng orng gemuk nie hina tpi sbliknya kita juga ada perasaan..dri kecil smpai dh bsar, asyik kena tahan kutukan orng..kdng2 kesabaran menipis juga dan terlintas niat yg memang dilarang olh agama sndri..salah satunya nk bunuh diri..apa guna ada dkt dunia nie bila asyik kena kutuk..pergi mana smua orng meluat..family sendiri pun tumpang sekaki..stiap kali hri raya mesti x seronok..sbb tahu pengakhirannya kena kutuk..😔

    ReplyDelete