SIAR RAYA

Friday, February 11, 2011

CONTEST SEMPENA 3 SERIES : AYURASHIDAH


Assalamualaikum

sudah bersawang nampaknya blog picisan ini . nyahaha !!! apa itu picisan ??? aku pun tak tahu . pakai letak aje sebab sedap bunyinya . ok sawan contest telah menerjah tanpa dipinta . contest anjuran cik ayurashidah ini . sebagai menambah koleksi contest aku , sila biarkan aku sertai pertandingan ini dengan sopannya .





nama bonda tercinta ZAITON BINTE DAMARI . puteri kedua dari sepuluh beradik . seorang kakak dan anak yang banyak berjasa kepada keluarga . sejak muda mama dah berkorban dengan berhenti sekolah awal dan bekerja untuk menyara adik adiknya . di usia yang agak senja iaitu 38 tahun , lahirlah seorang puteri semata wayang , aku . aku lahir dan dididik sehingga beranjak remaja . ditatang bagai minyak yang penuh . tidak sedikit pun kurang , setiap keperluan hidupku disediakan dengan baik .

mama seorang wanita , isteri dan ibu terbaik . aku bukan berkata ini kerana dia adalah ibuku . tetapi itulah hakikat sebenarnya . sebagai insan yang punyai keluhuran budi , mama banyak membantu tanpa minta dibalas . jasa baiknya ditabur tanpa sempadan . mama sangat dihormati . seorang wanita berniaga yang cukup dikenali . tetapi itu sebelum tragedi 9 tahun lepas sewaktu dia diberi dugaan yang terhebat dari yang Maha Esa . sedikit nikmatnya direnggut tanpa belas .

ya , 9 tahun lalu , mama diserang penyakit stroke atau angin ahmar . separuh tubuhnya lumpuh . 3 bulan dia dirawat di icu , dan bulan bulan seterusnya dirawat di wad biasa . aku ketika itu baru berusia 11 tahun . doktor berkata peluang hidupnya 50:50 . ya aku tak mengerti apa apa . aku tak mampu berbuat apa apa . aku hanya mampu menangis dan terus menangis . setiap usai solat , doa kepadaNya aku pohon tanpa segan silu . aku minta mama disembuhkan seperti sedia kala .

apa dosa mama telah lakukan sepanjang hidupnya sehingga sehebat ini dugaan yang diperoleh ? di mana keadilan bagi seorang insan yang aku rasa cukup sempurna amalannya ? kenapa mama ? kenapa mama yang Engkau pilih menerima ujian ini ? seperuh jiwaku pergi . separuh semangatku pergi . ya Allah ! Engkau telah patahkan sebelah sayapku . bagaimana aku hendak terbang ? ya , aku begitu tidak mengerti kenapa . aku terus bertanya dan terus bertanya kepadaNya .

dan pada akhirnya aku tidak menemui jawapannya . aku banyak membaca dan aku telah menjumpai bermacam macam ayat suci al-Quran dan juga hadis . antaranya , Allah tidak akan menduga umatNya melebihi kemampuannya . Allah memberi ujian kerana Allah inginkan umatnya belajar tentang ikhlas dan sabar . Allah ada sebab kenapa Dia memilih mama . aku akur . aku jalani ujian ini dengan tabah . kalau aku lemah , mama bagaimana ? ayah pula bagaimana ?

9 tahun dah berlalu . mama masih belum sembuh . tapi aku dah boleh biasakan diri dengan keadaan mama . bila mama sakit ni aku baru tahu apa itu susah . apa itu pengorbanan . apa itu kasih ibu . apa itu kasih isteri . bila mama sakit ni Allah bukan uji mama je , tapi Allah uji kami sekeluarga juga . aku . aku belajar urus rumah . aku belajar masak . aku belajar rawat orang sakit . aku macam nurse . aku mandikan dan bersihkan mama . Allah itu maha adil . Allah beri mama seorang zuriat perempuan supaya aku boleh rawat mama .

walaupun bila mama sakit , sedikit sebanyak mempengaruhi hidup aku tetapi aku bersyukur . ini mama sakit . ini hanya ujian kecil dari Allah . ujian yang masih mampu aku jalani . esok lusa kalau mama pergi entah macam mana . aku bukan kejam atau nak jadi anak derhaka yang mendoakan yang tak baik . tetapi aku berdoa , kalau ditakdirkan , biarlah mama pergi dulu sebelum aku . sebab kalau aku pergi dulu , siapa akan rawat mama ? ayah pun dah tua . sekarang aku redha dengan setiap ketentuan Allah .

semua anak sayang ibu masing masing . tapi tak semua anak boleh rawat ibu masing masing dengan baik . percaya lah . bukan senang jadi seorang ibu . hargailah ibu kita selagi dia ada . kasih ibu membawa ke syurga . ibu adalah segala galanya buat kita . sekarang aku tengah menuntut ilmu , aku nak jadi anak yang berjaya dan berbakti . aku nak buat mama bangga . aku cintakan mama . aku kasihkan mama . aku sayangkan mama . mama adalah ratu hati aku . mama adalah jiwa dan raga aku . mama adalah segalanya .

ya Allah , jika kau inginkan segalanya dariku , engkau ambillah . tetapi jangan kau ambil hartaku yang paling bernilai ini iaitu ibuku . ya Allah , jika aku harus menangis seumur hidupku , aku rela . tetapi jangan buat setitis pun air mata ibuku mengalir . ya Allah , jika aku harus hidup susah , aku redha . tetapi engkau permudahkanlah jalan kehidupan bagi ibuku . ya Allah , seandainya aku diizinkan sebentar menjadi burung , akan aku terbang setinggi mungkin untuk memetik satu bintang untuk aku hadiahkan kepada ibuku agar ibuku sentiasa tersenyum . sesungguhnya senyumannya itu adalah nadiku . Amin ...

nak tag yaya , cikien and fala . itu sahaja . terima kasih banyak sudi baca . much love !!!

5 comments:

  1. maizura..awak buat saya menangis lagi T_T

    neway thanks tag yaya ye :)
    n gud luck

    ReplyDelete
  2. wah! very touching! tq sebab join... semoga berjaya ye...

    ReplyDelete
  3. tahniah dah menang... terpancar wajah seorang wanita yg tabah bila melihat ma maizura. bertuahnya dia kerana memiliki seorang anak yg sangat menyayangi & membelai mamanya dgn penuh kasih sayang.

    ReplyDelete
  4. terima kasih semua . hanyaa Allah sahaja dapat balas jasa baik kalian yang mendoakan kesembuhan mama . Amin ...

    ReplyDelete